Mijn baas wil mijn salaris halveren en de rest aanvullen op basis van provisie. Wat kan dat voor mij betekenen in de toekomst?

bv. bij ontslag, arbeidsongeschiktheid etc.?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

dat je dan ook maar zoveel % over je salaris krijgt want provisieinkomsten en reisgelden en onregelmatigheidstoeslagen worden niet betaald bij ww,wao.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt heel erg af van de wijze waarop je provisie wordt bepaald en uitgekeerd. Vraag het eerst allemaal heel goed na voor je er wat van vindt. Onderstaand de dingen waar ik als eerste aan zou denken:

Voor de belasting zijn er gevolgen: jouw provisie wordt misschien wel bruto uitgekeerd en dan moet je er zelf nog loonbelasting over afdragen. Het bedrag kan dan tegenvallen.

Verder telt je provisie niet mee voor je pensioenopbouw en voor je eventuele recht op WW als je werkloos wordt. En mocht je ziek worden, dan ben je misschien wel helemaal de sjaak, want je loon wordt maar gedeeltelijk doorbetaald en je hebt misschien geen recht meer op provisie omdat je minder omzet draait.

Als je een snelle jongen/meisje bent die veel omzet draait voor het bedrijf, is het heel leuk om grotendeels op provisie te draaien, als je een gewone middenmoter bent is het een enorme achteruitgang van je rechtspositie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast bovenstaande, dat ook je pensioen een stuk lager uitpakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je als de sodemieterij een andere baan moet gaan zoeken. Want iemand die zo met zijn afspraken 9contract=afspraak) omgaat zal ook verder niet te vertrouwen zijn.
Verder ben je allerlei sociale zekerheden voor de helft kwijt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou als ik jou was naar een rechtswinkel gaan en navragen of jou baas dit sowieso mag doen. Hun kunnen jou ook advies geven en vragen beantwoorden voor als dit wel wettelijk mag en wat dan de consequenties voor jou zijn.